Tositeaineisto

TOSITEAINEISTON KÄSITTELYN PERUSASIOITA:

  • Tarkasta laskut ja tee hyväksymismerkinnät
  • Nido useampisivuiset laskut sekä lähetyslistat ym. liitteet yhteen vasemmasta yläkulmasta. Oikealta tai keskeltä nidottuja ei pysty lukemaan mapista, voit vaikka kokeilla.
  • Käytä lävistäjää. Mappiin ilman valmiita reikiä lyödyt paperit eivät liiku.
  • Mapita tositeaineistot
  • Laita mappiin esim. kassatositteet aikajärjestykseen, vanhin ensin, jolloin se jää alimmaiseksi. Pankkitiliotteeseen liittyvät tositteet laitetaan tiliotteen mukaiseen järjestykseen samalla tavalla, vanhin alimmaiseksi ja tiliote päälle, sitten seuraavaan tiliotteeseen liittyvät jne.
  • Mikäli tositteesta ei muuten selviä miten se liittyy liiketoimintaan, kirjoita lisäselvitystä (esim. edustuskulut).
  • Myyntilaskut mapitetaan juoksevaan ja aukottomaan numerojärjestykseen. Jos joku numero puuttuu välistä, liitä sen kohdalle selvitys syystä.
  • Käytä erilaisten tositelajien välillä välilehtiä (esim. kassatositteet ja pankkitositteet)

Tositeaineiston järjestys on usein yrityskohtaisesti mietittävä, joten jos epäilet, että edellä mainittu ei päde sinun tapauksessasi, keskustele asiasta ensin kanssamme. Lista ei myöskään ole täydellinen ja kaikkia tositelajeja kattava mutta sisältää muutamia perusasioita.

Paperittoman kirjanpidon tositeaineistoon pätevät osittain samat ohjeet mutta luonnollisesti suurin osa edellä mainituista asioista ei koske sähköistä aineistoa. Sähköisen aineiston käsittely riippu paljolti käytettävistä menetelmistä, joten niitä ei toistaiseksi ole enempää selitetty